Drukuj

Wyżyna Teatralna 2019

Ogólnopolski Festiwal Teatrów i Monodramistów


WARSZTATY


Ewelina Niewiadowska, Wrocław
Warsztaty teatralne/pantomima

Ewelina Niewiadowska – aktorka, pedagog, mim, choreograf, instruktorka i reżyserka teatralna. Urodziła się w 1980 r. Jest absolwentką Policealnego Studium Aktorskiego przy Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie (specjalizacja: aktorstwo dramatyczne) oraz Państwowego Pomaturalnego Studium Animatorów Kultury i Bibliotekarzy w Ciechanowie (specjalizacja: instruktor teatralny). Ukończyła również studia licencjackie na Uniwersytecie Wrocławskim ( kierunek: pedagogika opiekuńcza z terapią).
Grała na scenie Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie (była m.in. Matką Boba i Policjantką w „Młodej śmierci” w reż. Rafała Matusza), współpracowała z Wrocławskim Teatrem Lalek (m.in. Filifionka w „Lecie Muminków”, reż. Mariusz Kiljan). Przez pięć lat była aktorką Teatru Arka we Wrocławiu, gdzie wystąpiła w kilkunastu spektaklach (m.in. Lady Makbet w „Makbecie” w reż. Renaty Jasińskiej, spektakl pokazywany był na Festiwalu Szekspirowskim w Gdyni). Współpracowała z grupą teatralną TE-O-KA („Opata” w reż. Jarosława Paczkowskiego obejrzała publiczność wielu festiwali, m.in. kaliskiej La Strady i świdnickiego Festiwalu Teatru Otwartego) oraz Teatrem Artenes ( m.in.: zagrała tytułową rolę w „Balladynie”) . Była współzałożycielką i reżyserką spektakli teatru Niebieski Kwiat („Magiczne przygody kotki Czi”) oraz założycielką i reżyserką spektakli Teatru Ruchu i Pantomimy Imaginacje, który brał udział  m.in. w Festiwalu Soft w Olsztynie, Festiwalu Epizod w Krakowie, Festiwalu Zwierciadła w Lublinie, Festiwalu OFTS w Warszawie. Reżyserowała również spektakle taneczno – pantomimiczne w Teatrze Poruszenie (wyreżyserowała m.in.: „Królową Śniegu” i „Indygo”). Zagrała w monodramie „To moja Marilyn Monroe” w reżyserii Krzysztofa Kucharskiego ( monodram był pokazywany na wielu festiwalach, m.in.: na Wrocławskich Spotkaniach Jednego Aktora we Wrocławiu, IV Jesiennych Spotkaniach Teatralnych w Polkowicach, Dniach Polskich w Livorno, Wyżynie Teatralnej w Gminie Ruda – Huta)
Od wielu lat aż do dziś związana jest ze Stowarzyszeniem Pomocy „Iskierka” gdzie pracuje jako instruktor taneczno – teatralny i wychowawca. Obecnie pracuje także we wrocławskim Teatrze na Ostrowie ( m.in.: „Cudaczek”, „Edi z Bombaju”, „Klik”) i reżyseruje spektakle w Amatorskim Teatrze Rodzica.

 


 Michał Łysiak, Lublin
Warsztaty improwizacji teatralnej

 

Michał Łysiak - aktor teatralny i Kabaretowy. Od 2002 roku na scenie, począwszy od teatru studenckiego, poprzez rozmaite projekty i działania teatralne, aż po kabaret, a dokładniej rzecz biorąc Kabaret Świerszczychrząszcz, w którego składzie występuje od 2007 roku, odnosząc przy tym znaczące sukcesy w postaci wielu wygranych festiwali, w tym tych najbardziej prestiżowych (PAKA, Zielonogórski Festiwal Kabaretu i sporo innych). Od 2010 roku nieśmiało (choć z rosnącym impetem) próbujący swoich sił w improwizacji teatralnej, co z początkiem 2015 roku zaowocowało zawiązaniem takiego a nie innego składu Poławiaczy! W zespole jest głosem zdrowego rozsądku, który stara się powstrzymywać kolegów przed szalonymi próbami prezentowania przed publicznością gier improv, które właśnie zostały wymyślone, a których większość składu nie zna, albo nie było okazji ich przećwiczyć. Pod tym względem – zazwyczaj bez sukcesów.

Warsztaty z Improwizacji Praktycznej (improwizacji scenicznej, kabaretowej, komediowej). Jeden trener na maks. 25 osób. Warsztat dynamiczny złożony z działań fizyczno-umysłowych w formie krótkich zabaw indywidualnych i grupowych. Minimum teorii, maksimum praktyki. Uczymy przez zabawę. Bawimy się ucząc. Dobra zabawa i swobodna atmosfera pozwalają w szybki sposób zdobyć podstawowe umiejętności z zakresu komunikacji, aktywnego słuchania, opowiadania, prezentacji oraz współdziałania - czyli części składowych improwizacji jako takiej - to z kolei wpływa na podwyższenie efektywności pracy człowieka i w życiu prywatnym i zawodowym. W możliwie krótkim czasie rozwijamy spontaniczność, kreatywność, pewność siebie i odwagę proponowania własnych pomysłów.

 

 


 Caryl Swift, Słupsk
Na początku było słowo...
Kolory

CARYL SWIFT urodzona w Farnborough (Wielka Brytania) aktorka, tłumaczka, animator kultury, od ponad dwudziestu pięciu lat mieszka w Polsce. W 1985 ukończyła Uniwersytet Walijski w Aberystwyth, Wydział Teatru, Filmu i Telewizji (aktorstwo, reżyseria). Potem, wyreżyserowała wyjazdowe przedstawienie dla dzieci w Londynie i następnie pracowała jako reżyserka oraz animatorka teatru wspołecznego w prestiżowym West End Arts Centre w Aldershot. Przyjechała do Polski w 1990 roku i od początku rok 1991 współpracuje z wybitnym reżyserem Stanisławem Miedziewskim (Teatr RONDO i Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku, Kompania Banda Oszustów). W latach 2005-2007 aktorka i asystent reżysera w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, gdzie była również koordynatorem współpracy zagranicznej teatru. W 2005 zagrała też w Teatrze Off-deBicz w Sopocie. Zrealizowała trzy monodramy „Kalamarapaksa”, „Ćma” i „Matka Mejra i jej dzieci”. Gra Guslarza w „Dziadach” Adama Mickiewicza (Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku), gdzie także wcielała się w rolę Osipa w „Rewizorze” Mikołaja Gogola.
Aktorka ma swym koncie role w serialach telewizyjnych i reklamach. Ostanio, grała w nowym filmie Kuby Czekaj, „Baby Bump”. Obecnie pracuje m.in. nad przygotowaniem monodramu inspirowanego postacią Lady Macbeth i współpracuje z znanym niemieckim aktorem i reżyserem Torsten Münchow nad kilkoma projektami teatralnym i filmowym.Jest także autorką wielu przekładów dla nagrodzonych w prestiżowych festiwalach polskich filmów, m.in. nominowany do Oscara „Królik po berlińsku” Bartosza Konopka, oraz „Kret” Rafaela Lewandowskiego i „Dzień kobiet” Marii Sadowskiej.

 


Anna Giniewska/Marek Kościółek, Maszewo
"Warsztaty - czyli spotkanie Moje z Wami"

Anna Giniewska - absolwentka Akademii Sztuki w Szczecinie na Wydziale Edukacji Muzycznej oraz Podyplomowych Studiów Zarządzania Kulturą z wybranymi aspektami zarządzania szkolnictwem artystycznym. Ponadto absolwentka Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice" oraz Podyplomowych Studiów Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży na Wydziale Lalkarskim Akademii Teatralnej we Wrocławiu. Współzałożycielka alternatywnego Teatru Krzyk, w ramach którego prowadzi zajęcia artystyczno-teatralne dla dzieci i młodzieży oraz realizuje projekty społeczno-edukacyjno-kulturalne na terenach z ograniczonym dostępem do kultury. Od lat współtworzy Stowarzyszenie Orkiestra Jazzowa.

 

Marek Kościółek jest reżyserem, aktorem, społecznikiem, politologiem i pedagogiem. Ukończył Akademię Praktyk Teatralnych Gardzienice, podyplomowe studia Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu. W 2002 roku założył Teatr Krzyk. Organizuje ogólnopolskie festiwale teatralne oraz współtworzy międzynarodowe akcje społeczno-kulturalne. Współpracuje z artystami niezależnymi z Niemiec, Ukrainy, Albanii, Norwegii, Włoch, Hiszpanii Azerbejdżanu, Rosji i Białorusi. Od 2002 roku prowadzi warsztaty teatralne w Polsce i Europie. Zdobył wiele nagród i wyróżnień na kilkudziesięciu ogólnopolskich festiwalach oraz otrzymał nagrody w dziedzinie teatru alternatywnego.


Teatr Krzyk poprowadzi warsztaty zatytułowane "Warsztaty - czyli spotkanie Moje z Wami" - Bo jak inaczej dzisiaj w tym "pędzącym" świecie należałoby nazywać warsztaty? Dla mnie istotne jest to, co jest w nas, jakie myśli, zdarzenia, poczucia i stany emocjonalne nam towarzyszą tu i teraz. Sztuka wymaga od nas ciągłych pytań o siebie, o świat i o nasze relacje z ludźmi. I ja chciałbym poprzez moje doświadczenie teatralne podzielić się z Wami częścią tej mojej drogi, którą nazywam własną tożsamością. A że będzie żywo, refleksyjnie, organiczne i zabawowo? Taką mam przynajmniej nadzieję i że to wszystko pomoże nam odkrywać i pytać się wspólnie o NAS. Popracujemy metodą teatru autorskiego, którą staram się praktykować od niemalże 20 lat. To nasze doświadczenie sięga korzeniami polskiej kontrkultury teatralnej początku lat 70 biegłego wieku. Wymaga ona czujności na zespół, czyli każdego z członków grupy, bo tylko jedność w tym procesie daje nam efekt w postaci wspólnej wypowiedzi scenicznej.


Damian Grzywna, Świerże/Ruda-Huta
Samoobrona przy wykorzystaniu przedmiotów codziennego użytku.

Damian Grzywna państwowy Instruktor Sportu i Rekreacji – specjalność Samoobrona. KMCS Internetional Instructor Level II. Instruktor Federacji CEK&KMA – stopień - Balck Belt I Dan Krav Maga. Instruktor strzelectwa sportowego federacji CEK&KMA. Uczestnik/Organizator wielu seminariów i szkoleń z zakresu: Survival/Bushcraft. Miłośnik militariów i uczestnik szkoleń o charakterze dywersyjno/zaczepnym w wypadku zaburzenia funkcjonowania podstawowych struktur państwowych. 

 


Festiwal Wyżyna Teatralna jest objęty Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Lubelskiego 


Wyżyna Teatralna 2019
Ogólnopolski Festiwal Teatrów i Monodramistów
Zadanie współfinansowane ze środków Samorządu Powiatu Chełmskiego